Kuluvan vuoden matkailuluvut osoittavat Lohjan matkailun jatkaneen positiivisin askelin myös kuluvana vuonna. Lohjan alueen majoitusmyynti ollut kesän hyvin positiivinen, mutta kilpailu asiakkaista on kuitenkin kovaa ja maailman suhdanteet heijastuvat asiakkaiden käyttäytymiseen. Erottautuminen informaatiotulvasta ei ole helppoa, eikä uusien asiakkaiden putkahtaminen paikalle omatoimisesti ole automaatio.
Lohjan matkailumarkkinoinnin työkaluksi rakennetaan nyt aivan uudenlaista messukonseptia, jonka tarkoituksena on herättää kiinnostus Lohjan matkailukohteisiin ja koota Lohjan runsas ja laadukas matkailutarjonta saman katon alle koettavaksi.
Idea messuista nousi esiin kevään matkailun aamukahveilla, ja ajatusta työstettiin eteenpäin 2.10. työpajassa. Tapaamisessa tuuletimme ajatuksia Lohjan omien matkailuteemaisten messujen järjestämisestä sekä pohdimme tekijöitä, joilla asiakkaat saataisiin saapumaan messuille. Mitä messuilla tulisi tarjota, jotta ne saisivat ihmiset liikkeelle myös kauempaa kuin Lohjalta? Mitä sisältöä messuilla pitäisi olla, että myös lohjalaiset kertoisivat messuista ja kotikaupunkinsa tarjonnasta ylpeänä eteenpäin? Kevään messut ovat yksi matkailukauden merkittävimmistä panostuksista, ja mikäli onnistumme suunnitellusti messukonseptin uudistamisessa nämä messut näyttävät tietä jatkossa myös tuleville messuille.
Nyt on aika ilmoittautua mukaan uuden matkailullisen konseptin toteutukseen.
Ajankohta: la 21.3.2026 klo 10 – 18. Rakentaminen mahdollista jo perjantaina.
Paikka: Puu-Anttila, Lohja
Tavoitteet:
* Kertoa paikallisille, mitä kaikkea Lohjalla on tarjota.
* Houkutella paikalle väkeä Lohjan ulkopuolelta hakemaan inspiraatiota tuleville matkoille.
* Kutsua paikalle yritysten edustajia sekä matkanjärjestäjiä tutustumaan Lohjan tarjontaan matka- ja kokouspuolelle.
* Tuoda Lohja esiin positiivisessa ja monipuolisessa valossa.
* Saada mediat tekemään juttua konseptista paikallislehtiä laajemmin.
Keinot:
Kehittää messukonsepti, joka tarjoaa asiakkaille elämyksiä, tekemistä, kokemista, maistiaisia, tietoa ja inspiraatiota. Tavoitteena on, että jokainen messuosasto tarjoaisi asiakkaalle jotakin toiminnallista – vaikkapa sitten muistipelin, kolikonheiton tai makupalan muodossa. Visit Lohja panostaa messukokonaisuuden elämyksellisyyteen ja tapahtuman markkinointiin sekä tietysti teidän toimijoiden onnistumisen varmistamiseen.
Osallistumismaksut ja ilmoittautuminen:
Lohjalaiset toimijat 150€ + alv, Lohjan ulkopuoliset toimijat 485€ kun ilmoittaudut messuille ennen 31.12.2025. Hinnat nousevat 1.1.2026 alkaen niin, että lohjalaisten toimijoiden osallistumismaksu on 180€ + alv ja Lohjan ulkopuolisten toimijoiden 515€ + alv. Yhtenäisen ilmeen varmistamiseksi työajatuksena on tällä hetkellä hyödyntää kaupungin omia valmiita puukojuja (käytössä mm. joulumarkkinoilla). Visit Lohja järjestää kojuihin myös nimikyltit sekä taustakankaat. Kojun koko 2 x 2m. Jos suunnittelemasi toiminnallisuus vaatii toisenlaista toteutusta, olethan meihin yhteydessä. Linkki ilmoittautumiseen alla.
Tarjolla myyntipaikkoja sisällä ja ulkona. Ulkopaikkojen hinta 100€ + alv.
Varaathan jo tässä vaiheessa koko päivän tapahtumalle, jotta voit sitoutua paikallaoloon aina kello 18 saakka. Henkilö toki voi vaihtua päivän aikana, mutta asiakasta ajatellen messujen pitää olla oikeasti käynnissä loppuun saakka.
Mitä muuta:
Haaga-Helian Digi + Hiiletön hanke on mukana messukonseptin sparraamisessa. Tämän myötä esimerkiksi Haaga-Helian opiskelijat ryhtyvät ideoimaan messutoteutusta, ja näiden ideoiden esittelyyn myös lohjalaisten matkailuyritysten on mahdollista tulla kuulolle poimimaan parhaat palat.
Muutokset mahdollisia.