Menneiden vajaan 20 vuoden aikana, mitä olemme olleet ja toimineet Lohjan talousalueella, olemme olleet tavalla tai toisella mukana: Järvipäivissä, Seniorimessuilla, NY messuilla ja vapaa-ajan messuilla. Onnistuneet messut tarvitsevat aina toimivan rahaliikenteen ja myynnin, kulubudjetin ja tekijät itse tapahtuma päivänä tai päivinä – jos yksikin osatekijä epäonnistuu, on messujen tulos epäonnistuva – joko kokonaisuutena tai tuloksellisesti.
Kuva Miss Lohja 2017
Mitäs pitäisi tehdä?
Edelliset varsinaiset Lohjan messut järjestettiin Lohjan uimahallissa ja sen ympäristössä lähes kymmenen vuotta sitten eikä sen jälkeen ole ilmoille ilmaantunut ketään aktiivista messujen järjestäjää. Kerran vuodessa on joku taho jonkinlaisen tapahtuman tehnyt Aurlahden rantaan ja nyt viimeisempinä oli Lohjan kaupungin viime vuotiset pari tapahtumaa, jotka ovat nyt kaupungin budjetissa laitettu ”jäihin” tai kunnes sponsoreita saadaan haalittua. Mutta niinhän näitä messuja muuallakin tehdään ja järjestetään, tapahtuman järjestäjien riskillä- harvat kaupungit tekevät kuten Hämeenlinna ja laittavat pari miljoonaa kiinni tehdäkseen puistoalueen konserteille, johon voi tulla reilut 50 000 konsettivierasta(!). Hämeenlinna ei kuitenkaan kaupunkina ole paljoa Lohjaa suurempi.
Nyt parin vuoden päästä Lohjalle tulevat Asuntomessut ovat luku sinällään, koska sen järjestää pääosin oma organisaatio eli Suomen Asuntomessut, ja Lohja vain antaa paikan ja rahaa – parhaimmillaan tapahtumasta hyötyvät niin paikkakunnan yritykset kuin itse kaupunki ja huonoimmillaan käy siten, että vaikka messuilla käy ihmisiä, ei ihmisvirta kuljeudu keskustaan – siihen liittyy paljon sitten vuonna 2021 olevien kauppakeskusten mainonta ja markkinointi. Tänä vuonna Suomen Asuntomessut järjestivät ensimmäistä kertaa uudenlaiset kaupunkimessut Helsingissä.
Messutapahtumassa nähtiin erilaisia viihde- sekä asiantuntijatilaisuuksia, seminaareja, keskusteluja, työpajoja ja artisteja. Tapahtuman pääosassa oli kuitenkin Jätkäsaaren talot ja niiden asuntoihin tehdyt opastetut kierrokset.
Omenia, kalkkikiveä sekä järvi
Lohja tunnetaan tavalla tai toisella, mutta jos lohjalaisilta itseltään kysytään, saadaan useampia vastauksia, ilman että yksikään nousee selvästi muiden yläpuolelle. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että Lohjalla ei ole yhtä selkeätä huippukohdetta tai ylpeyden aihetta, jolloin mielenkiinto jakautuu liian usean asian kesken…. onko näin? Vai pitäisikö Lohjan hankkia itselleen Porin tyylinen TV-spektaakkeli?
Porin kesätapahtumissa vieraili noin 265 000 ihmistä. Luvut koskevat SuomiAreenaa, Asuntomessuja, Pori Jazzeja, Porispereä sekä Kirvatsin Jytää. Lisäksi myös monet muut tapahtumat keräsivät runsaasti yleisöä. Erityisesti superviikko 16.–20. heinäkuuta toi kaupunkiin valtavasti ihmisiä, kun Pori Jazz, Asuntomessut ja SuomiAreena olivat käynnissä yhtä aikaa. Pori kiinnosti myös kaupunkina ympäri Suomen. Esimerkiksi Porin murteesta ja porilaisuudesta uutisoitiin kesän aikana monissa medioissa.